10 February 2015

Tip kehamilan

Anak adalah penyeri dalam rumahtangga. Namun, tidak semua pasangan yang berkahwin dikurniakan cahaya mata di awal usia perkahwinan. Bagi yang masih belum mempunyai anak, tidak salah berusaha dan berikthiar untuk hamil. InsyaAllah, berkat usaha dan doa yang tak putus-putus, diizinkan Allah untuk hamil.

Dipetik dari EH!, beberapa tip untuk peluang hamil dan lebih subur.

Diet Sihat
Senaman dan diet yang seimbang membantu tubuh untuk berada dalam keadaan yang baik dan sihat. Tubuh akan lebih bersedia dan mudah hamil jika tubuh dalam keadaan yang sihat. Pengambilan asid folik yang mencukupi dapat membantu untuk hamil.

Berat yang ideal
Berada pada tahap obese atau kurang berat sebenarnya mengurangkan peluang untuk hamil. Pastikan BMI pada tahap 20 hingga 25 jika ingin cepat hamil.

Kerap berhubungan intim
Jika anda mengalami masalah sukar untuk hamil, lakukan hubungan intim lebih kerap bersama pasangan. Peluang lebih banyak untuk berjaya.

Nasihat Doktor
Jika masih belum hamil walaupun pelbagai usaha telah dilakukan, mungkin anda perlu dapatkan nasihat doktor serta melakukan pemeriksaan kesihatan. Doktor boleh mencadangkan kaedah atau rawatan terbaik bagi membolehkan anda untuk hamil.

Tingkatkan kesihatan yang baik buat pasangan
Kehamilan bukan bergantung kepada wanita semata-mata. Pasangan atau suami turut memainkan peranan penting dalam menjamin kualiti sperma yang sihat dan aktif. Mereka juga perlu menjaga kesihatan dan berat badan seperti si isteri.

Posisi Seks yang Betul
Sesetengah posisi seks sebenarnya membantu untuk hamil. Lakukan posisi hubungan intim yang memudahkan sperma untuk berenang ke arah ovum.

Elak Stres
Pasangan yang terlalu inginkan cahaya mata selalunya berada di dalam keadaan tertekan.
Ini patut dielakkan kerana boleh menyebabkan kemurungan, stress dan pergaduhan. Tubuh yang dalam keadaan tertekan mengurangkan peluang untuk hamil.

Petua Qaseh: Amalkan dua sudu qaseh Adinda untuk si isteri dan dua sudu qaseh kekanda untuk si suami setiap hari pagi dan malam untuk peluang hamil.





No comments:

Post a Comment

Anda Juga Mungkin Meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...